Správa z ekumenického globálneho kresťanského fóra.

23.09.2015 16:00

Túto správu uvádzam ako ilustráciu k smerovaniu vzniku jedného svetového náboženstva. Spoločné svetové ekumenické náboženstvo nemôže vzniknúť bez zjednotenia všetkých cirkví a hnutí hlásiacich sa ku kresťanstvu. Preto najskôr prebieha ekumenizácia v kresťanstve a následne dôjde k ekuméne kresťanstva, islámu, budhizmu a pod. 

Pán Ježiš hovorí. "posvätení ste v pravde." Ján 17:19 a ďalej Pavol píše v druhom liste Tesalonickým 2:10-12, že tí čo neprijali lásku k pravde nebudú spasení, pretože neuverili pravde, ale lži a oblúbili si neprávosť. 

Citujem správu:

Boli to štyri dni neúnavného ekumenizmu" povedal jeden muž, z letničnej cirkvi v USA: "nikdy som nebol naklonený k ekumenickému hnutiu, ale teraz viem, že to bolo správne, aby som bol tu." Tento komentár patrí medzi úprimný druh  o "potrebe" a "práve" byť zapojený v tom, čo bolo opísané ako pravdepodobne najrozmanitejšie stretnutie kresťanských komunít v nedávnej histórii.

Zoskupenie asi tristo ľudí, čo predstavuje takmer každú kresťanskú vieru zo všetkých kontinentov sveta, sa konalo v meste Manado na indonézskom ostrove Sulawesi, pod názvom 2. globálne kresťanské fórum, v dňoch 4-7 októbra 2011.

Úlohou tohto globálneho fóra získať odpoveď pre cirkev na jednoduchú a pritom revolučnú otázku: "Čo Duch hovorí cirkvám?"

Bolo to naozaj jedinečné zhromaždenie všetkých veľkých prúdov modernej kresťanskej viery súčasnosti: anglikánske, africké, charizmatické, evanjelické, ortodoxné, letničné, protestantské, rímskokatolícke,a mnoho kontemplatívnych komunít.

Téma bola: Spoločný život v mene Ježiša Krista zmocnený Duchom Svätým.

Táto téma spojila kresťanov a kresťanské skupiny, ktoré len zriedka, ak vôbec, hovorili k sebe navzájom!

Mnohí kresťania mali dlhú históriu nedôvery. Mnohí ani nevedeli, že existuje toľko variantov kresťanskej viery, ale všetci hovorili rovnako. Na základe komunikácie vznikajú ekumenické vzťahy.

Lídri dvanástich svetových kresťanských komunít a deväť globálnych ekumenických organizácií vrátane Svetovej rady cirkví, Svetovej evanjelikálnej aliancie a letničnej World Fellowship, rokovali s národnými radami cirkví, evanjelickými organizáciami a mega cirkevnými vodcami z celého sveta.

Vatikán bol zastúpený zástupcom Pápežskej rady pre podporu jednoty kresťanov, a zvláštne posolstvo podpory prišlo od arcibiskupa z Canterbury. Ďalej sa zúčastnili zástupcovia Armáda spásy, adventistov siedmeho dňa, Spolku priateľov a sýrskej pravoslávnej cirkvi. Usporiadatelia sa snažili zabezpečiť, že 50 percent účastníkov bolo z evanjelických a letničnych komunít. Tiež usilovali o rovnováhu účastníkov z Európy / Severnej Ameriky s účastníkmi z Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky.

Bez rozdielu kontinentu, tradície, veku, jazyka a spoločenského postavenia sa každý človek podelil o svoju najhlbšiu skúsenosť viery. Jeden mladý muž, to opísal ako objavovanie pokorujúcej moci počúvania.

Jednej žene z Latinskej Ameriky bolo odporučené, aby sa zúčastnila, ale po návrate sa zdržala komentárov. Ale ona povedala: "GCF je skvelým miestom pre otvorenú diskusiu, pre stretnutie sa s ľuďmi, spoznania myslenia iných, a tak si doplniť paletu farieb v mojom obraze chápania kresťanstva vo svete."

"Tu je skutočne odlišné prostredie, pretože v mojej krajine je veľká prázdnota medzi rímskymi katolíkmi a protestantmi, a neexistujú žiadne ortodoxné alebo anglikánske a ostatné cirkvi. Hovoriť s týmito ľuďmi je veľmi obohacujúce, ak chcete.

Tiež povedala, že je silná žena, a bude hovoriť vo svojej komunite.

Okrem osobného zdieľania sa účastníkov ste sa mohli zúčastniť na programoch študijnej skupiny, regionálnej skupiny, stretnutia s tradíciou, štúdia Biblie, modlitby a uctievania.

Osobitný dôraz bol kladený na štatistickú analýzu globálneho kresťanstva, ktorá ukázala veľkú hojdačku čísel kresťanov zo severnej pologule smerom na juh a východných oblastí sveta.

"Stred ťažiska" Cirkvi sa zmenil v dôsledku letničných, charizmatických a evanjelických hnutí v Afrike, Latinskej Amerike a Ázii, ktoré priniesli mimoriadne zvýšenie počtu kresťanov.

Inšpiratívne momenty nastali, keď sa hovorilo o piatich príbehoch o tom, čo Duch robí v osobitných prípadoch na celom svete - (! Bez denominácií), od zázraku vzkriesenia kresťanstva v Albánsku po exponenciálny rast cirkvi v Číne. Zúčastnení tiež počuli o histórii Pentecostalismu a živote charizmatického hnutia v rímskokatolíckej cirkvi.

Boli vytvorené dva teologické dokumenty vypovedajúce o realite hlbokých demografických zmien v globálnej Cirkvi a skutočnosti o počte rôznych zoskupení.

Dr. Dana Robert z teologickej školy Boston University, vyzval zástupcov cirkvi, aby šírili aj cez hranice svojich cirkví dobre známe crédo, že cirkev je len "jedna, svätá, katolícka a apoštolská" ako spôsob, ktorý "je základným rámcom vzťahu medzi vyznaniami viery a jednoty vo svete dnešného kresťanstva ".

V druhom papiera z Fr Dr KMGeorge, Malankara Pravoslávna cirkev v sýrskej Indii, aplikovanej patristickú myslenie o úlohe Ducha Svätého v liečení sporov a dichotómia uprostred "priateľstva a vzájomnej svedectvo" kresťanov.

Podľa George, akékoľvek ekumenické stretnutie je "v podstate púť, na ktorej prijímame záväzok, ako učeníci na ceste do Emauz. Záväzok hlbokej pokory, prebiehajúcej komunikácie, vzájomného načúvania, skutočného priateľstva s cudzincom, skutočnej pohostinnosti a pripravenosti k vzájomnému pochopeniu sa kedykoľvek na ceste. "

Na konci fóra, účastníci vyjadrili že majú "záblesky pochopenia toho", čo Duch hovorí cirkvám: je to túžba ísť ďalej vo vzájomnej komunikácii počúvaním, hovorením a stretávaním sa, a tak odstrániť staré bariéry a paradigmy rozdelenia

 V záverečnom príhovore, bol takýto otvorený priestor stretnutia cirkví pomenovaný ako zážitok, ako "Boží dar" a " moment milosti naplnenej v živote Cirkvi."

Vybudovanie takéhoto otvoreného priestoru komunikácie  "je užitočným modelom pre budovanie autentických kresťanských vzťahov v každom mieste.

Napriek rozmanitosti a rôznorodosti, sa účastníci rozhodli pokračovať v úlohe podporovať vzájomný rešpekt a pristúpiť k ďalšiemu kroku a konfrontácie naliehavých problémov a spoločných úloh.

"Počuli sme Ducha nás volá nielen, aby sme naďalej podporovali vzájomný rešpekt a úctu, ale aby sme teraz posunuli vpred spoločné skúmanie a riešenie spoločných problémov", povedal organizátor.

Tieto úlohy zahŕňajú "obnovenie pozornosti vzťahu medzi jednotou a poslaním", čo znamená starostlivé načúvanie rôznych prístupov k našej práci a a k tomu, ako podporiť našu jednotu v Kristovi. Riešenie bohatstva rozdielov medzi cirkvami v Európe a Severnej Amerike a cirkvami v Afrike a Ázii je známe.

Bolo tiež dohodnuté, že miestne a regionálne stretnutia by mali aj naďalej prebiehať podľa rovnakého modelu učeníkov Emauz: vzájomné načúvanie, zdieľanie sa a modlitby.

Z anglického originálu preložil (Google)

Kim Cain je novinár a aktivista jednoty cirkvi v Austrálii. Konal ako komunikačný dôstojník na GCF, názory v tomto článku sú jeho vlastné a nemusia nevyhnutne vyjadrovať oficiálne stanovisko GCF výboru.

https://www.globalchristianforum.org/manado-overview.html

Zoznam účastníkov globálneho kresťanského fóra nájdete tu:

https://www.globalchristianforum.org/manado_participants.html