Pokazené evanjelium je ako pokazený kombajn.
Vyvrcholením poľnohospodárskeho roka je žatva. Pšenica, kukurica, ryža, jačmeň, ovos a ďalšie obilniny patria medzi základné potraviny človeka a poľnohospodárskych zvierat. Bez týchto obilnín by sme mali veľmi obmedzený jedálniček a najmä v zime by nastal hlad. V starovekom Egypte bolo sedem rokov také sucho, že nedopestovali dostatok obilnín pre prežitie obyvateľstva. Egypťania prežili iba vďaka Bohu, ktorý poslal do Egypta Jozefa syna Jákoba Izraela. Jozef využil časy hojnej úrody a naplnil štátne sýpky obilninami po celej krajine. V čase nedostatku obilnín z týchto sýpok štát pod vedením ministra štátnych hmotných rezerv Jozefa syna Jákoba Izraela prideľoval a predával obilie v množstve, ktoré zabezpečilo prežitie obyvateľstva v čase nedostatku. Dnes prevažne moslimský Egypt existuje vďaka izraelskému mládencovi menom Jozef. Čím bol Jozef výnimočný? Jednoducho tým, že veril v Boha a mal s Bohom vzťah. Jozefov vzťah k Bohu bol z čistého srdca. Jozef miloval svojho Boha a táto láska k Bohu ho viedla k úprimnému životu pred Bohom. Jozef odmietol pokrytectvo, klamstvo, smilstvo, korupciu aj keď ho to stálo stratu rodiny, aj keď vytrpel nenávisť od vlastných súrodencov, aj keď okúsil otroctvo. Jozef napriek nespravodlivému odsúdeniu, obvineniu a väzeniu v Egypte zostal verný Bohu. Vzťah Jozefa k Bohu bol preverený skúškami. Boh rád komunikuje s takými ľuďmi ako bol Jozef. Boh rád takých ľudí používa pre záchranu iných ľudí. Ľudia, ako Jozef, nerobia Bohu hanbu kompromismi, ktorými sa dá vyhnúť problémom. Ľudia ako Jozef, majú problémy s ľuďmi, ktorí tiež veria v Boha, ale žijú v kompromisoch, lebo sa viac spoliehajú na seba, ako na Boha.
Ježiš raz povedal svojím učeníkom: „Žatva je veľká, ale robotníkov málo. Preto proste Pána žatvy, aby poslal robotníkov na svoju žatvu! Lukáš 10:2
Žijeme v čase hojnosti, pretože všade okolo nás sa belejú polia nespasených ľudí. Môžeme žať a žať a napĺňať nebeské sýpky spasenými ľuďmi. Napriek hojnosti zrelých obilnín žatva stagnuje. Chýbajú robotníci, chýbajú kombajny alebo chýbajú pohonné hmoty (PHM)? Myslím, že pohonnou hmotou je Svätý Duch, kombajnom je evanjelium a robotníkmi sú ľudia ako Jozef syn Jákoba Izraela. Svätý Duch a evanjelium je k dispozícii, čo však chýba sú ľudia, ktorí nerobia kompromisy vo svojej viere, ľudia, ktorí majú skúškami osvedčený vzťah s Bohom. Kompromisy pokazili evanjelium a pokazené evanjelium je ako pokazený kombajn neschopný žatvy. Pokazený kombajn nepotrebuje PHM. Stojí vo svojom hangáre prázdny, pokazený a hrdzavie napriek tomu, že treba kosiť obilniny. Robotník darmo sedí v kombajne a snaží sa s kombajnom vojsť na pole. Pokazený kombajn nekosí, iba čo sa darmo preháňa po obilnom poli. Okolostajace klasy obilia sa smejú z tejto márnej práce človeka. Nakoniec je tento človek frustrovaný z takejto práce a už sa na poli viac neukáže. Prešiel rok a predsa sa opäť niekto našiel a znova skúša skosiť pole pokazeným kombajnom bez PHM. Viete akým spôsobom? No neverili by ste. Ten niekto ten kombajn tlačí a šliape klasy klas neklas, pretože nemá PHM. Človek je vynaliezavý a chce dosiahnuť cieľ, ktorým je skosenie belejúcich sa polí z vlastnej sily. Človek je aj nepoučiteľný, pretože dobre vie, že bez PHM je skosenie tak veľkého poľa kombajnom nereálne. Skúša to preto ručne kosou, aj keď vie, že kosenie kosou je zdĺhavé a neefektívne, pretože od skosenia poľa po uskladnenie obilia do sýpky je ešte veľa a veľa zdĺhavej práce. Nakoniec sa niečo podarí. Niekoľko kláskov padlo, niekoľko zŕn sa z obilia vymlátilo a iba zopár z tých zŕn sa podarilo uskladniť v sýpke. Ó aká sláva človeka, ó aké sebauspokojenie pre tých pár nových zŕn v sýpke. Čo na tom, že napriek bohato úrodným poliam sýpky zívajú prázdnotou. Narobili sa robotníci na poli pre tých pár zŕn a teraz môžu celý rok odpočívať. O skladovanie sa už veľmi nestarajú. Nových zŕn je v sýpke tak málo, že medzi tie staré ani nezapadnú. Staré zrná už chytajú plesne a nové by mohli rýchlo tú pleseň chytiť. Šmarili ich preto do jedného kúta, aby nezavadzali tým starým plesnivým zrnám s nádejou, že vydržia bez plesní aspoň jeden rok. Ale kto pomôže ľuďom v čase sucha a nedostatku? Kde nájdu ľudia pokrm pre svoje hladné srdcia, keď sýpky sú poloprázdne a zahnívajú plesňami sebauspokojenia.
Poďme opraviť ten pokazený kombajn. Prestaňme ho kaziť kompromismi. Získajme a natankujme PHM tak, aby nádrž kombajna pretekala. Rozmýšľajme nielen o časti žatvy, ktorým je kosenie obilnín, ale aj o časti, ktorým je odvoz zrna do sýpky a o časti, ktorou je správne skladovanie zrna v sýpke, aby nesplesnivelo a mohlo v čase nedostatku a sucha nasýtiť hladných ľudí. Pripravme sa na distribúciu uskladneného zrna medzi hľadujúcich.
Boh je Pán žatvy a chce byť pri tom. Inak by nepovedal, aby sme Ho prosili. Prečo teda robíme žatvu s pokazeným evanjeliom bez Svätého Ducha? Boh poslal Jozefa, poslal učeníkov z Jeruzalema a pošle každého, kto nebude robiť kompromisy a obstojí v skúškach ochoty aj zomrieť pre evanjelium. Si ochotný žiť ako žil Jozef?