Slepí a neplodní kresťania.

23.08.2016 08:45

Dnes ma zaujalo slovo Božie, ktoré hovorí Boh cez apoštola Petra v 2 liste.

A práve preto vynaložte všetko úsilie na to, aby ste k svojej viere pripojili čnosť, k čnosti poznanie, k poznaniu zdržanlivosť, k zdržanlivosti trpezlivosť, k trpezlivosti nábožnosť, k nábožnosti bratskú náklonnosť a k bratskej náklonnosti lásku.

Ak toto všetko máte a ak sa to rozhojňuje, nebudete nečinnými a neplodnými v poznávaní nášho Pána Ježiša Krista. Kto však toto nemá, je slepý, krátkozraký: zabudol, že bol očistený od svojich starých hriechov. Preto sa, bratia, tým viac usilujte upevňovať svoje povolanie a vyvolenie. Veď ak budete to robiť, nikdy nepadnete. 2 Petrov list 1:5-10

1.       Vynaložte všetko úsilie

Kresťanstvo začína vierou v evanjelium, ale naozaj iba začína. Aby naše kresťanstvo mohlo byť činné a plodné v poznávaní Pána Ježiša Krista, vyžaduje si úsilie. Koľko úsilia treba? Všetko úsilie. Tzn. Vynaložiť úsilie na čítanie Biblie, na modlitby, na vzťahy atď.

2.       Cnosť

Slovo cnosť znamená poctivosť, ušľachtilosť, vážnosť. Vynaložiť úsilie na pripojenie cnosti k viere znamená byť vo viere poctivý. Vážiť si vieru, ktorú som z milosti dostal. Nezahrávať sa s vierou tým, že vieru nahrádzam svetskými istotami. Poctivá viera je viera, ktorá je živá, ktorá je zjavná v poctivej osobnej (alebo cirkevnej) službe pre Boha a Boh ju potvrdzuje. Poctivá viera vychádza zo úsilia mať znalosti evanjelia z Písma (z Biblie) a nie iba sprostredkovane alebo z iných náboženských kníh, ako napr. katechizmus, ktorý prekrúca evanjelium.

3.       Poznanie

Viera bez poznania často skĺzne do falošného povrchného náboženstva. Poznanie kresťania nadobúdajú znalosťou Písma, ale znalosti Písma nestačia. Poznanie pravdy, ktorá je v Písme ukrytá, nadobúdame skúsenosťou. Iba vyskúšaná viera zväčšuje poznanie. Pozor však na tendenciu mať duševné zážitky a pocity, ktoré vyvolá šikovný kazateľ na bohoslužbách, alebo dojímavá duchovná pieseň alebo zázrak alebo proroctvo. Treba sa usilovať poznať Písmo aplikáciou Písma do života. Nie je nič krajšie, ako keď zažiješ osobne nadprirodzené pôsobenie Ducha Svätého cez teba, nie cez druhého. Pôsobenia Ducha Svätého cez druhého nie je tvoja skúsenosť a neporastie tvoja viera. Viera v Boha rastie vtedy, keď sa tvoja znalosť Písma spojí s tvojou vlastnou skúsenosťou, ktorú zažiješ, ak dovolíš Svätému Duchu, aby tvoju vieru v Písmo použil. Použije si ťa, ak si k viere pripojil cnosť. Bez cnosti a znalosti Písma pripojenej k viere hrajú kresťania duchovné divadlo.

4.       Zdržanlivosť a trpezlivosť

Poznanie vedie k pýche a k samoľúbosti. Tiež sa musím usilovať o zdržanlivosť, aby som svoje poznanie nezneužil iba vo svoj prospech. Poznanie treba zdieľať, ale bez pýchy a samoľúbosti. Zdržanlivosť znamená aj čakanie na vedenie Duchom Svätým. Je dobré keď poznáš evanjelium, je dobré keď máš osobnú skúsenosť s tým, že Boh už v minulosti tvoju službu evanjelia potvrdil. Napriek tomu sa však nemôžeme spoliehať na iba na seba. Je potrebné trpezlivo očakávať na vedenie Duchom Svätým a zdržať sa rýchlo hovoriť. Napriek poznaniu evanjelia a osobnej skúsenosti sa nikto k Bohu neobráti, ak nebude pritom pôsobiť Svätý Duch ale iba moje netrpezlivé JA.

5.       Nábožnosť

Nábožnosť sa nerovná náboženstvo. Náboženstvo je mechanické dodržiavanie vnútrocirkevných zvykov a pravidiel bez viery a bez vzťahu s Bohom. Usilovať sa o nábožnosť je úsilie o vzťah s Bohom, v ktorom zažívam to, ako Boh ku mne hovorí cez svoje Písmo, ako ma vedie, ako ma učí. Nábožnosť bez viery založenej na vzťahu s Bohom je náboženstvo. Iba vzťah s Bohom pomáha k tomu, aby rástlo poznanie Boha u človeka.

6.       Bratská náklonnosť

Nábožnosť je živý vzťah s Bohom. Bez tohto vzťahu neexistuje úprimná náklonnosť k tým, ktorí sa tiež usilujú o vzťah s Bohom. Bratská (aj sesterská) náklonnosť znamená, že sa spoločne usilujeme mať dobrý vzťah. Keď kresťania v miestnej cirkvi nemajú chuť spolu sa modliť, spolu hľadať vedenie Duchom Svätým a spolu plánovať svoju činnosť, spolu slúžiť, tak sa nedá hovoriť o bratskej náklonnosti. Individuálne presadzovanie sa v miestnej cirkvi vedie skôr k súpereniu a k závisti ako bratskej náklonnosti. Bez poctivých a pravidelných modlitieb, rozhovorov, zdielaní sa a spoločných modlitebných bojov bez spoločného vedenia Svätým Duchom je bratská náklonnosť na mizivej úrovni. Bratská náklonnosť sa nedá budovať iba nedeľným kresťanstvom, (alebo raz do roka jednou návštevou, či spoločnou grilovačkou alebo spoločným výletom) a aj to iba s tými, ktorí hovoria to, čo chceme počuť.

7.       Láska

Láska, ktorú treba pripojiť k bratskej náklonnosti je ochota prijímať toho druhého, aj vtedy keď sa práve neumyl, alebo nevhodne obliekol, alebo sa v minulosti potetoval. Prijímať toho druhého aj vtedy, keď hovorí a robí veci, ktoré sa nám nepáčia. Láska je ochota vypočuť si druhého, ochota napomenúť druhého alebo nechať sa druhým napomenúť. Je ľahko mať bratskú náklonnosť k ľuďom, ktorí vedia ako byť sympatický, ktorí vedia dobre vyzerať alebo ktorí hýria vtipnými rečami. Veľa dobrých kresťanov bolo z miestnej cirkvi vypudených len preto, lebo si dovolili povedať pravdu. Láska znamená milovať, prijímať a mať bratskú náklonnosť aj k tým, čo nás ohovárajú a prenasledujú hovorí a učí Pán Ježiš. Bez lásky pripojenej k bratskej náklonnosti nie je možná jednota a duchovný rast kresťanov v miestnej cirkvi.

Kto sa neusiluje pripojiť k viere uvedené vlastnosti zostáva slepým a neplodným kresťanom, ktorý nepozná Pána Ježiša Krista, ale iba svoje náboženské pravidlá a povinnosti.